بوکس پارسابادمغان-اردبیل

بوکس پارسابادمغان-اردبیل

...پس بدانیم که چه می خواهیم.به اندیشه معتقد باشیم.حتی اگر قدرت برای فریفتن ما نقاب عقیده یا رفاه به چهره خود بزند. کامو
بوکس پارسابادمغان-اردبیل

بوکس پارسابادمغان-اردبیل

...پس بدانیم که چه می خواهیم.به اندیشه معتقد باشیم.حتی اگر قدرت برای فریفتن ما نقاب عقیده یا رفاه به چهره خود بزند. کامو

خاطرات دان کینگ اسطوره ای از دنیای رینگ /سخنرانی پادشاه

 

"دان کینگ" در دنیای قصه های هالیوودی زندگی نمی کند، او حتی در دنیای معمولی ما آدم های معمولی هم زندگی نمی کند، او از جهان خشن بوکس حرفه ای می آید، با کلی قصه های شنیدنی که مو به تن آدم راست می کند.

 

 

 

پدرخوانده. بیش تر از هر لقبی به او می آید. وقتی پشت میز نشسته و انگشت می چرخاند و از این می گوید که چطور محمد علی و فورمن را به جان هم انداخته، آدم یاد مارلو براندو می افتد که پشت آن میز چوب گردو، دست زیر چانه زده و با صدای تودماغی اش از آدم هایی حرف می زند که زنده یا مرده شان بسته به یک اشاره او است.

 

دان کینگ، برنامه ریز اسطوره ای دنیای بوکس، در جشن تولد 80 سالگی اش، وقتی رو به روی خبرنگار "دیلی میل" می نشیند، به یاد می آورد که با برگزار کردن مسابقه علی و فورمن در زئیر، نه تنها دنیای مشتزنی که " کل این دنیای لعنتی" را عوض کرده. 37 سال از آن ماجرا می گذرد اما ماجراجویی های کینگ تمام نشده و "سخنرانی پادشاه (کینگ یعنی پادشاه)" در سالروز تولدش ادامه دارد. می گوید یک بار نیم میلیون دلار به "فلوید می ودر" قرض داده و شاید همین ماجرا کمک کرده تا برگزاری مبارزه "می ودر" و مانی پاکیائو به طور مشترک به او و باب آرام- رقیب ابدی اش- برسد. شاید اگر آن نیم میلیون نبود، کینگ هم در پولسازترین مبارزه تاریخ جایی نداشت.
او پشت میزش نشسته، پشت دنیایی از یادگاری های گران قیمت و خاطره انگیز ، در اتاقی که هر جای دیوارش قاب عکسی است از او در کنار وزیر و وکیل و ستاره ها. او پشت میزش نشسته و داستان هایی تعریف می کند که شاید پیش تر هیچ وقت نشنیده باشی.
وقتی با چنین آدم با نفوذی در دنیای بوکس روبرو می شوی، اولین سوالی که به ذهنت می رسد این است که بهترین بوکسورهایی که دیده ای ، چه کسانی هستند؟ جوابش کمی عجیب و غریب است:" شوگر ری رابینسون."
رابینسون را نمی شناسید؟ جیک لاموتا را چطور؟ لاموتا قهرمان - در حقیقت ضد قهرمان- فیلم گاو خشمگین است، همان مشتزنی که رابرت دنیرو نقشش را بازی کرده. در همان گاو خشمگین هم چندباری با رابینسون توی رینگ می رود و مبارزه می کند و حالا دان کینگ می گوید مشتزن محبوبش شوگر ری رابینسون است؛ بعد از او هم این ها را دوست دارد: جو لوییز، محمد علی، لری هلمز، خولیو سزار چاوس و روبرتو دوران.


دوران زندان
البته زندگی دان کینگ همیشه سر و کله زدن با ستاره ها و برگزار کردن مسابقه بوکس و پول درآوردن نبوده. زندگی واقعی او از توی زندان شروع شده. به خاطر این که یک دزد را با تیر از پشت زد و کشت، 4 سال رفت زندان و از پشت میله ها به طور مکاتبه ای از دانشگاه اوهایو مدرک گرفت و " کتاب هایی از شکسپیر، پروست، گوته، چرچیل و خیلی های دیگه خوندم."
سلطان اضافه می کند:" اون حرف های عالی اون مردای بزرگ نذاشت دوباره به خیابونا برگردم. همه می گفتن برمیگردم ولی برنگشتم. ماکیاولی یادم داد بهتره از تو بترسن تا عاشقت باشن؛ چون اگه دوستت داشته باشن، ممکنه حس کنن آدم ضعیفی هستی. من به دیگرون کمک میکنم ولی برام مهمه که این کارو از موضع قدرت انجام بدم."


در دادگاههمه همیشه به قدرت او معترف بوده اند، حتی مشتزن هایی که یک ضربه شان می تواند چند نفر را با هم از پا در بیاورد. با این حال قدرت دردسر هم دارد. مایک تایسون، علی یا لنوکس لوییس، که هرکدام روزگاری قهرمان سنگین وزن جهان بوده اند، علیه دان کینگ به دادگاه شکایت کرده اند تا پای او به انواع جنجال ها باز شود:" زیر گوششون می خوندن که لیاقت پول بیش تری رو دارن و این طوری ذهنشونو مسموم کردن و دیگه رسم شد که همه از من شکایت کنن. قلبم به درد اومد. بدتر از همه هم وقتی بود که اونایی که خیلی کمکشون کرده بودم، چرت و پرت بارم کردن. قبلا هم گفته ام. مایک تا قرون آخر پولشو گرفت ولی من 36 ساعت در روز باید می نشستم و اون حرفا رو تکذیب می کردم. نمی گم این ماجرا اذیتم نکرد ولی آخه می دونستم که هیچکس نمی تونست اندازه من برای اونا پول دربیاره. یکی مثل لنوکس پرسودترین مسابقشو از من داشت. مایک هم نه چن میلیون که واسش چن صد میلیون پول درآوردم. آخر سر هم بیشترشون برمیگشتن پیشم. الان مایک و محمد دوباره دوستم هستن.این ثابت میکنه بیگناه بودم. "
سلطان فقط از ممشتزن ها ضربه نخورده؛ یکی مثل فرانک وارن- او هم مدیر و برگزار کننده مسابقه بوکس است- را زیر پر و بالش گرفت ولی کار این 2 تا هم به دادگاه کشید...و وارن باخت:" هنوز فرانک رو خیلی دوس دارم. حقش نبود ریکی هاتون، جو کالزاگ و امیر خان ولش کنن. اونا بدون اون به اینجاها نمی رسیدن. فرانک سر قضیه دادگاه هنوز چن صد هزارتا به من بدهکاره ولی میدونم بالاخره بدهیشو تسویه میکنه، همونطور که میدونم فلوید جونیور هم حالا که قراره دوباره بجنگه، اون نیم میلیونو بهم پس میده."


ستاره ها
سخنرانی طولانی پادشاه به جاهای هیجان انگیزی می رسد. او درباره ستاره ها حرف می زند:"هیچکی هیچوقت توی رینگ مثه تایسون ویران کننده نبوده. هیچکی هیچوقت مثه اون دنبال ناک اوت کردن نبده یا مثه اون نتونسته حریفاشو ناک اوت کنه." درباره محمد علی هم می گوید:" اون موقع پدیده بود.اگه تو اوجش 4 سال محروم نمی شد، الان داشتیم دنبال کلمه می گشتیم تا بتونیم توصیفش کنیم. چیزی که باعث میشه با بقیه فرق کنه اینه که حاضر نشد توی ویتنام مبارزه کنه. از حق خودش به نفع حق مردم آمریکا گذشت. توی رینگم ثابت کرد نابغه است. علی می تونس هر جا که میخواد برسه. وقتی داشتن یه خونه سالمندان رو تو نیویورک می بستن، پولشو داد و این رو واسه هیچکس تعریف نکرد تا این که خیلی سال بعد همه فهمیدن. با اون هوش و مهربونی، آره، می تونس اولین رییس جمهور سیاه آمریکا شه."


هم چنان فعال
کینگ قبل از مصاحبه در جلسه ای با یک تاجر چینی شرکت کرده بود و حالا در آستانه بستن قراردادی چند میلیون دلاری است تا چند مسابقه در ماکائو برپا کند. او در 80 سالگی هم چنان فعال است و مهیای راه انداختن مسابقه بوکس. این به علاوه مبارزه 100 میلیون دلار "می ودر" و " پاکیائو" مهم ترین پروژه های این روزهای سلطان هستند. خودش انتظار دارد می ودر، " بهترین بوکسور دنیا" در این بازی پاکیائو "که از غیبت فلوید بیش ترین سود رو برده" را شکست دهد.
با این حال معتقد است بوکس سنگین وزن امروز ستاره بزرگی ندارد:" کلیتچکو ها آدمای بزرگ و خوبین ولی بیش تر بهشون میخوره قهرمان آلمان باشن تا جهان. دیوید هایه هم که جلوی ولادیمیر وحشتناک افتضاح بود. هایه اگه منو داشت، این طور ابلهانه نمی جنگید. او استیلشو داره که سنگین وزنو زنده کنه ولی توی یه استادیوم پر آلمانی، یکی از اون بوکسورایی شد که می ترسن به سفیده مشت بزنن..."


***دان از روزهای بهتر در بوکس حرف می زند:" این بازی که من توشم، قهرمان لازم داره و اون جوونایی که الان توی فقر و بیکارین، میان و این جای خالیو پر می کنن." او - که گفته می شود 300 میلیون دلار ثروت دارد- چند ماه پیش همسرش را از دست داد:" بدون اون به هیچکدوم از اینا نمی رسیدم." و وقتی ازش پرسیدند دوست دارد روی سنگ قبر خودش چه چیزی بنویسندف جواب داد:" برای اون روزی کار کرد که همه بتونن خوب لباس بپوشن."
لابلای آن همه قابی که روی دیوار آویخته شده، نقل قولی هست که سعی می کند تصویر دان کینگ را از نوشته روی قبرش هم بهتر نشان دهد:" دان کینگ میتونه دنیا رو نجات بده؟ اگه نه، اونی که میتونه رو میشناسه."


محبوب ترین مبارزات 


وقتی نظرش را راجع به مسابقات محبوبش می پرسند، این شکلی می چیندشان:
1974: علی جلوی فورمن
1975: علی جلوی فریزر
1978: لری هلمز ، کن نورتون را زد
1990: خولیو سزار چاوس توانست ملدریک تیلور را در ثانیه های آخر، در حالیکه عقب بود،ناک اوت کند
1980: روبرتو دوران در مونترئال ، شوگر ری لئونارد را برد

 


نظرات 3 + ارسال نظر
دختر فیس نمایی سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:56 ب.ظ http://www.facenamatarh.ir

سلااااااااااااااااااااااااااااااااام خوبی؟
اومدم یه چت روم توپ با یه عالمه بچه های خوب بهت معرفی کنم.
خوشحال میشم زودی بیاییییییییییییییییییییییییییییییییی
منتظرتیمااااااااااااااااااااااا ما به دوستی با تو احتیاج داریم
همه بچه های فیس نما منتظرتن
دووووووووووووووست داریم
بوس بوس بوس
بای

پوریا شنبه 3 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 02:50 ق.ظ

عااااااااااااااالییی دمتون گرم

رضا سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1397 ساعت 01:34 ق.ظ

عالی بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد