بوکس پارسابادمغان-اردبیل

بوکس پارسابادمغان-اردبیل

...پس بدانیم که چه می خواهیم.به اندیشه معتقد باشیم.حتی اگر قدرت برای فریفتن ما نقاب عقیده یا رفاه به چهره خود بزند. کامو
بوکس پارسابادمغان-اردبیل

بوکس پارسابادمغان-اردبیل

...پس بدانیم که چه می خواهیم.به اندیشه معتقد باشیم.حتی اگر قدرت برای فریفتن ما نقاب عقیده یا رفاه به چهره خود بزند. کامو

فریزردرتنگنای استبدادقرن بیستم!

 

نگاهی کوتاه به اسطوره جوفریزر

 

جو فریزر در سال January 12, 1944 در آمریکا بدنیا آمد او در سال 1971 با شکست دادن محمدعلی کلی قهرمان جهان شد که در آن دوران به قهرمان شکست نخورده معروف بود و در سال 1974 و 1975 در مسابقه ای دیگر با محمدعلی شکست خورد . جو فریزر از معدود کسانی بود که توانست محمدعلی را شکست دهد .او در تمام دوران بوکس خود پیروزی های بسیاری بدست آورد. 

 

 

 

محمدعلی خالق اپرای افسانه آوازدرجنگل! 

 فورمنی که  دوسال قبل ازآن درنبردکینشازاپایتخت کنگویاهمان زئیر درآفریقامغلوب هنرنمایی محمدعلی درنبرد افسانه ای به نام آوازدرباران!شده بود. 

افسانه آوازدرباران نام همان نبردافسانه ای آوازدرجنگل می باشدکه نبردمشهوربه آوازدرجنگل به علت بارشهای پیاپی موسمی درکینشازا پایتخت زئیرچندروز به تاخیرافتاد.

این نبرددرورزشگاه ملی زئیرباحضوردیکتاتورخشن کنگوبه نام"موبوتوسه سه کو"برگزارگردید."موبوتو"یی که هرازچندگاه ازکاخ سلطنتی خودبیرون میرفت اماآوازه  افسانه ای محمدعلی طی نبردافسانه ای آوازدرجنگل پای این دیکتاتورراهم به استادیوم فوتبال ملی زئیربازکرد. 

همان استادیومی که موبوتوسه سه کو هنگام روی کارآمدن خودطی کودتای خونینی مردم وروشنفکران زیادی رادرزیرسکوهای این ورزشگاه زندانی کرده بودفضای خالی موجوددرزیر سکوهای ورزشگاههادرقرن بیستم اغلب به زندان موقتی دیکتاتورها درمواقع حساس وامنیتی  تبدیل می شود.

قبلا دیکتاتورشیلی به نام"اگوستو پینوشه، رهبر دیکتاتور نظامی پیشین شیلی " درکودتای خونین خودعلیه دولت مردمی وسوسیالیست "سالوادورآلنده" اززیرسکوهای ورزشگاه به عنوان زندان مخالفان استفاده کرده بودکه پس ازچندروزهمه آنان رادرورزشگاه ملی یعنی همان استادیوم ملی شیلی(همه زندانیان زیرسکو را)به داخل زمین فوتبال آورده وبا گلوله های آتشین جنایتکاران پینوشه به رگبار بستند. 

 

بازگشت به اسطوره جوفریزر 

 جو فریزر دو بار به عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان دست پیدا کرد تا اینکه در سال 1973 به جورج فورمن باخت. فریزر در فیلادلفیا زندگی می‌کرد و در آنجا برای سال‌های بسیاری یک باشگاه مشتزنی راه انداخته بود.

فریزر در سال 2009 در به سی ان ان گفته بود: "مشکلی با کار کردن با بچه‌ها ندارم. این بچه‌ها فردای ما هستند. چنانچه ما به آنها اهمیتی ندهیم چطور انتظار داریم که کاری از پیش ببرند".

 

از فریزر پرسیدند که آیا به "راکی بالبوآ" شباهت داشته است؛ وی در پاسخ اظهار داشت: بی‌تردید. من در کشتارگاه کار کرده‌ام و همان کسی هستم که در خیابانهای فیلادلفیا می‌دوید.‌‎ 

با این حال شهرت اصلی فریزر به سه مسابقه تاریخی او با محمدعلی کلی برمی‌گردد. جالب اینجاست که در فیلم «راکی» شخصیت آپولو کرید نیز براساس کلی پرداخته شد. 

 فریزر در گفت‌وگوی سال 2008 با گاردین فاش کرد دو صحنه از فیلم اسکاربرده «راکی» محصول سال 1976 براساس تجربیات او نوشته شده بود. جان جی. آویلدسن کارگردان این فیلم بود. فیلمنامه را استالونه نوشته بود و فیلم سه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و تدوین را به خانه برد. هیجان در مانیل! 

 این بوکسور گفت: «پس از آمدن از هارلم به فیلادلفیا در یک سلاخ‌خانه کار می‌کردم. باید حواسم را جمع می‌کردم که خون حیوانات قربانی‌شده در مسیر مشخص حرکت کند و به آبراه بریزد. گاهی صبح‌های زود بین ردیف‌های ممتد گوشت‌های آویزان تمرین بوکس می‌کردم. استالونه این ایده را در «راکی» به کار برد.». 

 

کلی و فریزر در سه مسابقه مردم دنیا را سرگرم کردند که هیجان‌انگیزترین آن‌ها سال 1975 در مانیل برگزار شد. ماجرای این مسابقه در مستندی به نام «هیجان در مانیل» ثبت شده است. در این مسابقه که 14 راند به طول انجامید فریزر پا به پای کلی مبارزه کرد اما در نهایت مربی‌اش نگذاشت او راند پانزدهم وارد زمین شود، چون فریزر بر اثر ضرباتی که به صورتش خورده بود و ورم کردن عضلات دور چشمش قادر به دیدن نبود. این مسابقه را کلی برد. 

 

واما جوفریزدرمبارزه ای به نام مبارزه قرن که یکی از سه مسابقه خود با کلی است فقط یک بار در سال 1971 موفق شد در همان مسابقه‌ای که به «مبارزه قرن» معروف شد، او را شکست دهد. چهره‌های مشهور موسیقی و سینما مثل فرانک سیناترا، برت لنکستر، دایانا راس، داستین هافمن و وودی آلن به تماشای این مسابقه رفتند.

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد