بوکس پارسابادمغان-اردبیل

بوکس پارسابادمغان-اردبیل

...پس بدانیم که چه می خواهیم.به اندیشه معتقد باشیم.حتی اگر قدرت برای فریفتن ما نقاب عقیده یا رفاه به چهره خود بزند. کامو
بوکس پارسابادمغان-اردبیل

بوکس پارسابادمغان-اردبیل

...پس بدانیم که چه می خواهیم.به اندیشه معتقد باشیم.حتی اگر قدرت برای فریفتن ما نقاب عقیده یا رفاه به چهره خود بزند. کامو

وداع باجوفریزربزرگ

حضور محمد علی در مراسم خاکسپاری جو فریزر/جو قهرمان بود، نه راکی!

با کمربند قهرمانی و یک جفت دستکش که روی کلاه کاسکت او گذاشته شده بود، فریزر رفت تا به تاریخ بپیوندد . 

 

 

  

محمد علی (کلی) هم یکی از حاضران در مراسم خاکسپاری فریزبود، با کت و شلوار مشکی رنگ و عینک دودی. علی با بدن لرزان و ضعیفش از صندلی خود برخاست و سعی کرد با تمام انرژی خود به «اسموکینگ  جو» ادای احترام کند.

 

بیماری بیرحم پارکینسون، سلامتی بدن محمد علی را به معنای واقعی کلمه غارت کرده است، طوری که او مجبور بود با حمایت اعضای خانواده اش بایستد و حرکت کند، از جمله همسرش «لونی» که دست او را گرفته بود.

حدود 4000 نفر در مراسم دو ساعته ای که در کلیسای « Enon Tabernacle » جمع شده بودند تا آخرین وداع خود را با جو فریزر انجام دهند. «یسی جکسون» کشیش این مراسم (و یکی از شخصیتهای معروف آمریکا) گفت: «جو دین خود را به این جهان ادا کرد و می تواند الگوی همه ما باشد، مردی معمولی با کلی کارهای غیرمعمول. او تا آخر عمر یک آدم خاکی باقی ماند. از او همواره به عنوان یک اسطوره بوکس و یک اسطوره انساندوستی یاد می شود. »

اینجا باید مجسمه جو باشد

جکسون در بخشی از سخنرانی خود گفت: «به آنها بگویید راکی قهرمان نبود، بلکه جو فریزر قهرمان بود.» اشاره او به فیلم «راکی» بود، فیلمی با موضوع بوکس که مجسمه شخصیت نقش اول آن در موزه فیلادلفیا قرار دارد، در زادگاه جو فریزر. جکسون گفت: «به آنها بگویید که راکی یک شخصیت خیالی بود و جو یک واقعیت محض. مشتهای راکی سرد و بی روح بودند و مشتهای جو، دود از کله حریفان بلند می کرد. راکی هرگز با علی یا هولمز رو به رو نشد و هرگز مزه خون خود را نچشید. قهرمانان بوکس در رینگ ساخته می شوند نه در فیلم. موزه فیلادلفیا باید مجسمه فریزر را در خود داشته باشد نه راکی را.» «مایک تایسون» دیگر قهرمان بوکس جهان نیز در پیامی ویدئویی با صدایی بغض آلود، با خانواده و دوستداران فریزر همدردی کرد. 

«لری هولمز» دیگر قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان هم در این مراسم حاضر بود تا همه حاضران به فریزر ادای احترام کنند، کسی که هفته گذشته و بعد از مبارزه ای کوتاه مدت با بیماری سرطان کبد، در سن 67 سالگی درگذشت.  

هولمز هم با تمجید از دستاوردهای فریزر گفت: «جو فریزر یکی از بزرگترین مبارزان همه تاریخ است. شما تنها می توانید دو نفر را در این دسته بندی جا دهید و جو فریزر بدون شک یکی از آنهاست.»

مبارزه تاریخی با علی

فریزر قهرمانی های زیادی به دست آورد از جمله مدال طلای المپیک 1964، اما آنچه که بیش از همه نام او را بر سر زبانها انداخت سه مبارزه پرهیجان او با محمد علی بود. بیرحمی این دو نسبت به یکدیگر در سومین مبارزه شان در فیلیپین مشهودترین نکته آن نبرد تاریخی بود، نبردی که در راند چهاردهم آن، فریزر به اصرار مربی اش از ادامه مبارزه انصراف داد. گرچه زیر چشمهای فریزر در اثر مشتهای محمد علی کبود شده بود و او به سختی می توانست چشمانش را باز کند اما باز هم اصرار داشت که به مبارزه ادامه دهد، بعدها گفته شد که محمد علی تصمیم داشته در آن شب از ادامه مبارزه انصراف دهد اما منتظر شده تا ببیند فریزر چه واکنشی نشان می دهد و خوش شانس بود که مربی فریزر به او اجازه نداد که دیگر به مبارزه ادامه دهد تا محمدعلی برنده آن رقابت مرگبار باشد.

فریزردرتنگنای استبدادقرن بیستم!

 

نگاهی کوتاه به اسطوره جوفریزر

 

جو فریزر در سال January 12, 1944 در آمریکا بدنیا آمد او در سال 1971 با شکست دادن محمدعلی کلی قهرمان جهان شد که در آن دوران به قهرمان شکست نخورده معروف بود و در سال 1974 و 1975 در مسابقه ای دیگر با محمدعلی شکست خورد . جو فریزر از معدود کسانی بود که توانست محمدعلی را شکست دهد .او در تمام دوران بوکس خود پیروزی های بسیاری بدست آورد. 

 

 

 

محمدعلی خالق اپرای افسانه آوازدرجنگل! 

 فورمنی که  دوسال قبل ازآن درنبردکینشازاپایتخت کنگویاهمان زئیر درآفریقامغلوب هنرنمایی محمدعلی درنبرد افسانه ای به نام آوازدرباران!شده بود. 

افسانه آوازدرباران نام همان نبردافسانه ای آوازدرجنگل می باشدکه نبردمشهوربه آوازدرجنگل به علت بارشهای پیاپی موسمی درکینشازا پایتخت زئیرچندروز به تاخیرافتاد.

این نبرددرورزشگاه ملی زئیرباحضوردیکتاتورخشن کنگوبه نام"موبوتوسه سه کو"برگزارگردید."موبوتو"یی که هرازچندگاه ازکاخ سلطنتی خودبیرون میرفت اماآوازه  افسانه ای محمدعلی طی نبردافسانه ای آوازدرجنگل پای این دیکتاتورراهم به استادیوم فوتبال ملی زئیربازکرد. 

همان استادیومی که موبوتوسه سه کو هنگام روی کارآمدن خودطی کودتای خونینی مردم وروشنفکران زیادی رادرزیرسکوهای این ورزشگاه زندانی کرده بودفضای خالی موجوددرزیر سکوهای ورزشگاههادرقرن بیستم اغلب به زندان موقتی دیکتاتورها درمواقع حساس وامنیتی  تبدیل می شود.

قبلا دیکتاتورشیلی به نام"اگوستو پینوشه، رهبر دیکتاتور نظامی پیشین شیلی " درکودتای خونین خودعلیه دولت مردمی وسوسیالیست "سالوادورآلنده" اززیرسکوهای ورزشگاه به عنوان زندان مخالفان استفاده کرده بودکه پس ازچندروزهمه آنان رادرورزشگاه ملی یعنی همان استادیوم ملی شیلی(همه زندانیان زیرسکو را)به داخل زمین فوتبال آورده وبا گلوله های آتشین جنایتکاران پینوشه به رگبار بستند. 

 

بازگشت به اسطوره جوفریزر 

 جو فریزر دو بار به عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان دست پیدا کرد تا اینکه در سال 1973 به جورج فورمن باخت. فریزر در فیلادلفیا زندگی می‌کرد و در آنجا برای سال‌های بسیاری یک باشگاه مشتزنی راه انداخته بود.

فریزر در سال 2009 در به سی ان ان گفته بود: "مشکلی با کار کردن با بچه‌ها ندارم. این بچه‌ها فردای ما هستند. چنانچه ما به آنها اهمیتی ندهیم چطور انتظار داریم که کاری از پیش ببرند".

 

از فریزر پرسیدند که آیا به "راکی بالبوآ" شباهت داشته است؛ وی در پاسخ اظهار داشت: بی‌تردید. من در کشتارگاه کار کرده‌ام و همان کسی هستم که در خیابانهای فیلادلفیا می‌دوید.‌‎ 

با این حال شهرت اصلی فریزر به سه مسابقه تاریخی او با محمدعلی کلی برمی‌گردد. جالب اینجاست که در فیلم «راکی» شخصیت آپولو کرید نیز براساس کلی پرداخته شد. 

 فریزر در گفت‌وگوی سال 2008 با گاردین فاش کرد دو صحنه از فیلم اسکاربرده «راکی» محصول سال 1976 براساس تجربیات او نوشته شده بود. جان جی. آویلدسن کارگردان این فیلم بود. فیلمنامه را استالونه نوشته بود و فیلم سه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و تدوین را به خانه برد. هیجان در مانیل! 

 این بوکسور گفت: «پس از آمدن از هارلم به فیلادلفیا در یک سلاخ‌خانه کار می‌کردم. باید حواسم را جمع می‌کردم که خون حیوانات قربانی‌شده در مسیر مشخص حرکت کند و به آبراه بریزد. گاهی صبح‌های زود بین ردیف‌های ممتد گوشت‌های آویزان تمرین بوکس می‌کردم. استالونه این ایده را در «راکی» به کار برد.». 

 

کلی و فریزر در سه مسابقه مردم دنیا را سرگرم کردند که هیجان‌انگیزترین آن‌ها سال 1975 در مانیل برگزار شد. ماجرای این مسابقه در مستندی به نام «هیجان در مانیل» ثبت شده است. در این مسابقه که 14 راند به طول انجامید فریزر پا به پای کلی مبارزه کرد اما در نهایت مربی‌اش نگذاشت او راند پانزدهم وارد زمین شود، چون فریزر بر اثر ضرباتی که به صورتش خورده بود و ورم کردن عضلات دور چشمش قادر به دیدن نبود. این مسابقه را کلی برد. 

 

واما جوفریزدرمبارزه ای به نام مبارزه قرن که یکی از سه مسابقه خود با کلی است فقط یک بار در سال 1971 موفق شد در همان مسابقه‌ای که به «مبارزه قرن» معروف شد، او را شکست دهد. چهره‌های مشهور موسیقی و سینما مثل فرانک سیناترا، برت لنکستر، دایانا راس، داستین هافمن و وودی آلن به تماشای این مسابقه رفتند.

 

 

 

 

 

 

جوفریزر خالق افسانه

 جوفریزر خالق افسانه "نبرد قرن"درگذشت! 

 

 مراسم وداع باجوفریزر  

جو فریزر دوشنبه شب در خانه‌اش واقع در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا دار فانی را وداع گفت.

این بوکسور به دلیل مبارزه با محمد علی کلی، بوکسور افسانه‌ای جهان مشهور شد. این دو، سه بار با یکدیگر مبارزه کردند که یکی از آنها دیدار معروف مانیل در سال 1975 بود.

فریزر که به "اسموکین جو" معروف بود در دوران حرفه‌ای مبارزات خود به استفاده از هوک‌های ویران کننده دست چپش مشهور بود. فریزر در سال 1976 از دنیای بوکس خداحافظی کرد هرچند که در سال 1981 برای آخرین بار روی رینگ ظاهر شد.

اپرای"نبرد قرن"فریزر در سال 1971 در مبارزه‌ای که به افسانه"نبرد قرن" شهرت پیدا کرد موفق شد محمد علی کلی را در راند پانزدهم در "اسکوئیر گاردن" شکست دهد. وی در حالی میدان مبارزه را ترک می‌کرد که اولین شکست زندگی کلی را به وی تحمیل کرده بود.

امابازگشت طوفانی محمدعلی کلی افسانه نبردقرن رابه تاریخ سپرد! 

 

سه سال پس ازافسانه نبردقرن این بارمحمدعلی اپرای نبرددرمانیلراخلق کرد. 

 

مراسم وداع باجوفریزردرسالن مشهورگاردین آره نا درنیویورک. 

  

محمد علی کلی در سال 1974 در مبارزه‌ای که 12 راند به طول انجامید و در پایتخت فیلیپین برگزار شد، فریزر را شکست داد. کلی پس از آن در خودنوشت نامه‌اش عنوان کرد که چیزی نمانده بود که درآن نبرد بمیرد.  

فینال این نبردافسانه ای درسال۱۹۷۵بازباپیروزی محمدعلی کلی پایان یافت که پس ازآن سه نبرداستثنایی تاریخ ورزش جهان هیچگاه حتی مشابه چنین نمایشی رادرهیچ یک ازرشته های ورزشی جهان به خودندیده است.